У 2023/2024 навучальным годзе ў дзяржаунай установе адукацыi "Куранецкi дзiцячы сад" працуюць гурткі "Умняшкi", "Казка", "Творчая майстэрня", "Вяселы челідзінг"
Рэжым працы
"Умняшкі": серада: 15.00-15.30,
"Творчая майстэрня": чацвер: 14.35-14.55,
"Казка": аўторак: 14.30-14.55
"Вясёлы черлідінг": панядзелак, чацвер: 11.00-11.25
Тэст-апытанне для дзяцей старшага дашкольнага ўзросту
«Што я ведаю пра школу?»
1. Як звяртаюцца да настаўніцы?
2. Як прыцягнуць да сябе ўвагу, калі трэба нешта спытаць?
3. Што трэба гаварыць, калі трэба выйсці?
4. Што такое ўрок?
5. Як даведацца, што пачаўся ўрок?
6. Што такое перамена?
7. Для чаго патрэбна перамена?
8. Як у школе называюць стол, за якім дзеці пішуць?
9. Дзе піша настаўнік, калі тлумачыць заданне?
10. Што такое адзнака?
11. Якія адзнакі добрыя, а якія дрэнныя?
12. Што такое школьны дзённік?
13. У класе вучацца дзеці аднаго ўзросту ці рознага?
14. Што такое канікулы?
Загадкі пра школьныя прыналежнасці для дзяцей 5-6 гадоў
1.У снежным полі па дарозе
Імчыцца конь мой аднаногі
І на шмат-шмат гадоў
Пакідае чорны след.
2.Мая сяброўка так жыве:
З раніцы яна чарніла п'е,
Потым я ёй даю сшытак,
Яна па ім ідзе гуляць.
3.Адгадай, што за штучка, -
Вострая дзюба, а не птушка,
Гэтай дзябай яна
Сее-сее насенне
4.Не на полі, не на градцы -На аркушах твайго сшытка.
1.Палачка чароўная
Ёсць у мяне, сябры,
палачкай гэтай
Магу пабудаваць я
Вежу, дом і самалёт
І вялікі параход!
2.Ён прызнаўся сам:
- Без працы я ляжу.
Пастругай мяне, сябрук,
Каб я рабіць мог.
3.Ціснуцца ў вузкіай хацінцы
Рознакаляровыя дзеткі.
Толькі выпусціш на волю -
Дзе была пустата,
Там, глядзіш, - прыгажосць!
1.Да чаго ж сумна браткі,
На чужой спіне катацца!
Даў бы хто мне пару ног,
Каб сам я бегаць мог.
2.Зімою ў школу ён бяжыць,
А летам у пакоі ляжыць.
Як толькі восень настае,
Мяне ён за руку бярэ.
1.Ён настаўніку падмога,
Ён загадвае строга:
То сядзь і вучыся,
То ўстань, разыдзіся,
Збірае на ўрок,
Сябар настаўніка.
2.Кулік не вялікі,
Але ўсіх дзяцей весяліць:
Як толькі восень настае,
Мяне ён за руку бярэ.
То сядзь ды вучыся,
То ўстань - разыдзіся.
"Назаві прадметы адным словам"
а) суп, каша, гуляш, кісель (ежа);
б) ружа, цюльпан, рамонак, званочак (кветкі);
в) стол, шафа, ложак, канапа (мэбля);
г) конь, карова, авечка, свіння (хатнія жывёлы);
д) воўк, ліса, мядзведзь, заяц (дзікія жывёлы);
е) капуста, бульба, цыбуля, буракі (гародніна);
ж) паліто, шалік, куртка, касцюм (адзенне);
з) туфлі, боты, красоўкі, басаножкі (абутак);
і) шапка, кепка, цюбецейка, берэт (галаўныя ўборы);
к) ліпа, бяроза, елка, хвоя (дрэвы);
л) зялёны, сіні, чырвоны, жоўты (колер);
м) шар, куб, ромб, квадрат (геаметрычныя фігуры);
н) урач, настаўнік, міліцыянер, прадавец (прафесіі);
о) тэлевізар, прас, пыласос, халадзільнік (электратэхніка);
п) аўтамабіль, трактар, трамвай, аўтобус (транспарт).
Літаратура:
1. Развіццё мыслення дзіцяці / Серыя «Бібліятэчка бацькоў: Дзіця рыхтуецца да школы», вып. 2 / Складальнікі Худзенка Л.А., Дыгун М.А. - Мазыр: «Белы вецер», 1996. - 12 с.
«Развіваючыя гульні для будучых першакласнікаў»
Падрыхтоўка да навучання ў школе важны этап, таму прапануем вам некаторыя гульні для развіцця пазнавальных працэсаў.
Гульні для развіцця дробнай маторыкі.
Развіццё дробнай маторыкі ў дашкольнікаў з'яўляецца асноўным элементам і неабходнай умовай падрыхтоўкі дзіцяці да школы. Ад таго як развіта маторыка рук у дзіцяці будзе залежаць і ўзровень развіцця маўлення дзіцяці. Бо менавіта маўленне ўдасканальваецца пад уплывам кінэтычных імпульсаў ад рук, дакладней - ад пальцаў. Часцей за ўсё дзіця, які мае высокі ўзровень развіцця дробнай маторыкі, умее лагічна разважаць, у яго дастаткова развіты памяць, увага, складное маўленне. Акрамя таго, развіваючы дробную маторыку ў дзіцяці дашкольнага ўзросту, вы рыхтуеце яго рукі да ліста.
Лепка. Проста выдатны занятак на развіццё дробнай маторыкі ў дашкольнікаў. Перад лепкай дзіцяці любога ўзросту абавязкова дайце расцерці пластылін. У гэтым плане звычайны айчынны пластылін значна больш карысны, чым мяккі імпартны. Напрыклад, можаце проста рабіць каханых жывёл, а калі будзеце адлюстроўваць водны свет і спачатку падрыхтуеце фон, а пасля ўжо насельнікаў.
Калі бачыце, што дзіця гатова здацца, сядзьце побач і пачніце выконваць разам.
Сартаванне дробных прадметаў.Вельмі важна, каб дзіця гэта рабіў дробкай (трыма пальчыкамі, або спосабам «пінцэтнага захопу», гэта значыць захопліваў двума пальчыкамі - вялікім і паказальным). Пры гэтым астатнія пальчыкі павінны быць падагнутыя і не замінаць. Пакажыце малому правільны спосаб выканання гэтага практыкавання.
Выразанне нажніцамі. Выразанне розных фігурак са старых паштовак, часопісаў - карысны і займальны занятак для будучых першакласнікаў. Старшыя дашкольнікі пачынаюць авалодваць навыкамі сілуэтнага выразання без папярэдняй прамалёўкі, падрыхтоўкі лініі контуру.
Гульні - шнуроўкі. У гульнях са шнураваннем таксама развіваецца вакамер, увага, адбываецца ўмацаванне пальцаў і ўсёй рукі (дробная маторыка, а гэта ў сваю чаргу ўплывае на фармаванне галаўнога мозгу і станаўлення маўлення. А таксама, што не малаважна, гульні-шнуроўкі ўскосна рыхтуюць руку да пісьма і развіваюць уседлівасць.
Развіццё графічных навыкаў
Маляванне ліній, фігурных дарожак. Дзіцяці просяць правесці фігурную дарожку, злучыўшы лінію штрыхоўкі. Пры праходжанні дарожкі дзіцяці варта імкнуцца, як мага больш сапраўды вынікаць усім выгібам і паваротам ліній.
Дзіцяці просяць правесці лінію пасярэдзіне фігурнай дарожкі. Пры выкананні задання трэба звярнуць адмысловую ўвагу на тое, што нельга дакранацца сценак (асабліва ў лабірынтах), лінія павінна ісці пасярэдзіне дарожкі. Аловак ад паперы не адрываецца, і ліст паперы не пераварочваецца.
Маляванне па контурах. Дзіцяці просяць злучыць кропкі для таго, каб атрымаўся завершаны малюнак.
Штрыхоўкі з розным напрамкам руху рукі. Штрыхоўка - адно з найважнейшых практыкаванняў. Правілы штрыхоўкі:
- Штрыхаваць толькі ў зададзеным напрамку.
- Не выходзіць за контуры фігуры.
- Выконваць паралельнасць ліній.
- Не збліжаць рыскі, выконваць адлегласць
Дзіця просяць выканаць розныя выгляды рысак па ўзорах: вертыкальныя (зверху ўніз, гарызантальныя (злева направа), нахільныя, «клубачкамі» (кругавыя рухі рукі, паўколамі). Лініі складанай формы павінны выконвацца адным рухам рукі. Штрыхоўкі спачатку павінны быць буйнымі, па меры набыцця дзіцём навыку выканання іх памер памяншаецца, пры гэтым трэба звярнуць увагу на памяншэнне амплітуды рухаў рукі.
Маляванне па кропках. Дзіця просяць злучыць кропкі паводле інструкцыі пад малюнкам. Выконваць заданні трэба наступным чынам: аловак ці ручка не адрываецца ад ліста паперы, ліст фіксуецца, і яго становішча не змяняецца. Намалюй фігурку па кропках, як на ўзоры.
Размалёванне. Просты і эфектыўны спосаб падрыхтоўкі рукі да пісьма - кніжкі-размалёўкі. Размалёўваючы любімыя карцінкі, дзіця вучыцца трымаць у руцэ аловак, выкарыстоўвае сілу націску. Гэты занятак трэніруе дробныя цягліцы рукі, робіць яе рухі моцнымі і каардынаванымі. Рэкамендуецца карыстацца каляровымі алоўкамі, а не фламастэрамі.
Можна прапанаваць дзіцяці капіяваць упадабаныя малюнкі на празрыстую паперу. Вельмі карысныя арнаменты і ўзоры, бо ў іх прысутнічае вялікая колькасць выгнутых ліній, што з'яўляецца добрай падрыхтоўкай рукі дзіцяці да напісання вялікіх літар.
Абводка. Вельмі добра абводзіць трафарэты, шаблоны, абводка па фігурных лінейках, аб'ёмных і плоскасцевых малюнках прадметаў. Абводзіць можна ўсё, што трапіцца пад руку: дно шклянкі, перавернуты сподак, уласную далонь, лыжку і т. д. Потым можаце заштрыхаваць ці размаляваць.
Штодня прапануйце дзецям такія заняткі! Такая ўсебаковая трэніроўка выдатна развівае дробную маторыку рук, і дзіця будзе добра падрыхтавана да школы, рухі яго рукі будуць больш упэўненыя, школьныя заняткі будуць для дзіцяці не гэтак стомнымі.
Развіццё памяці
Памяць дашкольніка ў асноўным мае міжвольны характар. Гэта значыць, што дзіця часцей за ўсё не ставіць перад сабой усвядомленых мэт штосьці запомніць. Запамінанне і прыпамінанне адбываюцца незалежна ад яго волі і свядомасці. Яны здзяйсняюцца ў дзейнасці і залежаць ад яе характару. Дзіця запамінае тое, на што была звернутая яго ўвага ў дзейнасці, што зрабіла на яго ўражанне, што было цікава.
Хоць запамінанне ў гэтым узросце носіць у асноўным міжвольны характар, але ў гэтым узросце пачынае фармавацца адвольная памяць. Нараўне з перавагай наглядна-вобразнай памяці на працягу дашкольнага перыяду ўзнікае і развіваецца памяць славесна-лагічная, пры ўспаміне пачынаюць вылучацца больш істотныя прыкметы прадметаў. Задача дарослых - паскорыць развіццё гэтых відаў памяці ў дзяцей.
Развіццю памяці ў дзяцей дашкольнага ўзросту спрыяюць развучванне вершаў, расказванне праслуханых казак, вершаў, назіранні падчас прагулак.
З дзецьмі трэба чытаць і пераказваць як мага больш народных казак: «Курачка-раба», «Калабок», «Церамок», «Казляткі і воўк», «Рэпка», «Пеўнік і бабовае зярнятка», «Маша і мядзведзь» і інш
Напрыклад казка "Рэпка" простая па сюжэце і для лепшага запамінання можна задаць дзіцяці шэраг пытанняў:
1) Што пасадзіў дзед?
2) Ці змог дзед адзін выцягнуць рэпку?
3) Чаму не змог?
4) Хто прыйшоў на дапамогу?
5) У які час года адбываюцца падзеі казкі? Калі дзед пасадзіў рэпку? Калі ён вырашыў яе выцягнуць?
6) Чаму вучыць гэтая казка? Ці трэба дапамагаць адно аднаму?
Гульня «ДЗЕ СХОВАНАЯ ЦАЦКА?» Развівае глядзельную памяць і ўвагу дзіцяці. Для арганізацыі і правядзенні гэтай гульні неабходна склеіць паміж сабой тры запалкавых скрынкі. У адну з скрыначак на вачах дзіцяці варта пакласці якую-небудзь маленькую цацку (шарык, салдаціка, кружок ад пірамідкі і інш.). Затым скрыначку на некаторы час прыбіраюць. Пасля гэтага дзіця просяць дастаць схаваную цацку.
Гульню можна некалькі ўскладніць:
а) прыбраць скрыначкі на больш працяглы час;
б) схаваць 2, а потым і 3 цацкі;
в) замяняць цацкі.
Гульня «ЗАПОМНІ КАРЦІНКІ». Дзіцяці прапануюць 10 карцінак, на кожнай з якіх намалявана па адным прадмеце. Дзіця павінна разглядаць гэтыя карцінкі 2 хвіліны. Потым карцінкі прыбіраюць, а дзіця просяць назваць тыя карцінкі, якія яму ўдалося запомніць ці ж расклалі ў нейкай паслядоўнасці, дзіця запамінае гэтую паслядоўнасць, затым вы размешваеце гэтыя карцінкі і просіце раскласці ў той паслядоўнасці ў якой былі.
Гульня «ЯКОЙ ЦАЦКІ НЕ ХАПАЕ?» Рэкамендуецца для развіцця глядзельнай памяці дзяцей. Паставіць перад дзіцем на 1 хвіліну 4-5 цацак, затым папрасіць дзіця адвярнуцца і прыбраць адну цацку. Пытанне да дзіцяці: "Якой цацкі не хапае?"
Гульню можна ўскладніць:
а) павялічыць колькасць цацак;
б) нічога не прыбіраць, а толькі мяняць цацкі месцамі.
Гульня «ПРАГУЛКА Ў КАРЦІНКАХ». Гэтая гульня развівае глядзельную і слыхавую памяць і ўвага дзіцяці дашкольнага ўзросту. Падчас прагулкі на вуліцы трэба зважаць дзіця на дарожныя знакі, рэкламныя шчыты, можна гутарыць з дзіцем аб тым, навошта ўсё гэта трэба. Па вяртанні дадому папытаеце дзіця намаляваць тыя знакі, якія ён запомніў. На кожнай прагулцы дзіця можа з вашай дапамогай даведвацца нешта новае. Можна гэтую гульню ладзіць даволі рэгулярна.
Гульня «МАЛЮЕМ ПА ПАМЯЦІ УЗОРЫ». Накіравана на развіццё глядзельнай памяці. На лісце паперы намаляваны ўзор. Папытайце дзіця 2 хвіліны паглядзець на гэты ўзор. Затым узор прыбярыце і прапануйце дзіцяці прайграць яго па памяці. Падчас гэтай гульні развіваецца не толькі памяць, але і ўвага, а таксама дробная маторыка рук.
Развіццё ўвагі
Гульня "Заплюшчы вочы". Развіццё адвольнай увагі.
Зачыні вочы і апішы, у што апрануты хлопцы, з якімі ты гуляеш.
Зачыні вочы і скажы, якога колеру вочы і валасы ў астатніх дзяцей.
Не паварочваючыся, назаві ўсе прадметы, якія знаходзяцца ў цябе за спіной, апішы іх форму, памеры, колер.
Седзячы з зачыненымі вачамі на працягу 2-х хвілін, пералічвай, усе гукі, якія ты будзеш чуць.
У працэсе глядзельнага пошуку можна выкарыстоўваць такія гульні «Пакажы гародніну і садавіну зялёнага, жоўтага колеру», «Знайдзі аднолькавых кацянят, шчанят». На падабенства можна выкарыстоўваць такія гульні, як: «Падбяры пару», «Падбяры да прадмета яго малюнак», «Што вышэй, што ніжэй» і інш.
Развіваючы такую якасць увагі, як размеркаванне, адначасовае засяроджванне ўвагі на двух або некалькіх аб'ектах і злучаных з імі дзеяннях, можна з дапамогай такіх гульняў: «Прайдзі па лабірынце» – галоўнае каб дзіця не дапамагала пальцам ці алоўкам, «Збяры па узоры», «Знайдзі адрозненні», «Пабудуй дом, вуліцу», «Пакажы прадметы так, як яны стаяць у шафе», «Дапамажы вавёрцы адшукаць усе гузы» і інш.
Развіццё мыслення
Праца па развіцці мыслення павінна праводзіцца сістэматычна. Развіваць мысленне можна не толькі дома. Гэта можна рабіць па дарозе дадому, на прагулцы і нават падчас заняткаў хатнімі справамі. Самае важнае ў гэтай справе - стварыць станоўчы эмацыйны настрой. Калі дзіця па нейкай прычыне не хоча займацца, перанясіце занятак на больш прыдатны для гэтага час.
1) «Збяры вялікую сям'ю». Падбіраюцца карцінкі з выявай жывёл, гародніны, садавіны, транспарта і г.д. Перад дзецьмі раскладваюцца гэтыя карцінкі і даецца заданне сабраць вялікія сем'і.
2) "Назаві адным словам". Перад дашкольнікамі раскладваюцца карцінкі, дарослы просіць разгледзець і назваць іх адным словам. Напрыклад: цягнік, самалёт, машына - транспарт; ліса, заяц, мядзведзь - дзікія жывёлы; яблык, груша, сліва - садавіна і г.д. Таксама можна ўскладніць наступным чынам, раскладзі на дзікіх і хатніх жывёл, пералётныя і якія зімуюць птушкі, наземны і паветраны транспарт і г. д.
3) «Знайдзі маму малому». Перад дзецьмі раскладваюцца карцінкі хатніх жывёл: сабака, кошка, свіння, карова і г.д, і асобна карцінкі: кацяняці, шчаняці, парася, цяля і г.д, прапануецца знайсці маму малому.
4) «Раскладзі карцінкі». Выкарыстоўваюцца гатовыя серыі сюжэтных паслядоўных карцінак. Дашкольнікам даюць карцінкі і просяць іх разгледзець. Тлумачаць, што карцінкі павінны быць раскладзены па парадку разгортвання падзей. Напрыканцы дзеці складаюць апавяданне па карцінках.
5) "Што лішняе?". Падбярыце серыю малюнкаў, сярод якіх тры карцінкі можна аб'яднаць у групу па якой-небудзь агульнай прыкмеце (жывёлы, транспарт, лётае, скача, мяккае, халоднае і да т.п.), а чацвёртая карцінка – лішняя. Прапануйце дзецям знайсці лішнюю карцінку. Спытайце, чаму яны так думаюць і чым падобныя карцінкі, якія яны пакінулі. Таксама можаце прад'яўляць шэраг слоў на слых.
6) "Скажы мне наадварот". Прапануйце дашкольнікам гульню "Я буду казаць слова, а вы таксама скажыце мне яго ж, толькі наадварот, напрыклад, вялікі - маленькі." Можна выкарыстоўваць наступныя пары слоў: вясёлы - сумны, хуткі - павольны, пусты - поўны, разумны - дурны, працавіты - лянівы, моцны - слабы, цяжкі - лёгкі, баязлівы - адважны, белы - чорны, цвёрды - мяккі, шурпаты - гладкі г.д.
7) "Угадай". Дарослы прапануе адгадаць пра якую жывёлу, гародніну, садавіну, транспарце і г.д. ён кажа. Абавязкова трэба даваць дзецям канкрэтнае, дакладнае апісанне кожнага прадмета. Напрыклад: Гэта садавіна. Ён чырвоны, круглы, сакавіты (Яблык).
8) "Знайдзі падобнае". Дашкольнікам прапануюцца геаметрычныя фігуры і розныя прадметы. Заданне - трэба сфарміраваць групы прадметаў па падабенстве з пэўнай геаметрычнай фігурай. Напрыклад, круг - кальцо, кола…, квадрат - скрыначка, кубік… і г.д.
Па матэрыялах: http://sch2.by